divendres, 4 d’octubre del 2013

L'institut de pràctiques



El context on duré a terme les pràctiques es situa en un entorn educatiu formal en tant que la intervenció psicopedagògica es formalitza en una institució que pretén donar resposta a la demanda d’elaboració i desenvolupament de plans educatius de caràcter institucional i que afecta a totes les etapes d’un centre educatiu de secundària. Així, l’objecte de la intervenció psicopedagògica és millorar els processos d’aprenentatge i de desenvolupament de les persones, en aquest cas alumnes, incidint i/o promovent canvis en el context educatiu on aquests participen, l’institut. Ens trobem davant un context educatiu altament reglamentat i formalment organitzat ja que es tracta d’un context educatiu propi de l’escolaritat obligatòria, i on la seva intencionalitat educativa, la seva sistematicitat i la seva planificació determina, en part, la intervenció educativa.
A més dels elements comuns a tots els contextos educatius formals n’hi ha d’altres que ens permeten diferenciar-los entre si com, la concreció pràctica que efectuen de la seva estructura, organització i funcionament específics seguint els criteris de cada comunitat escolar. Per això ha estat necessari revisar l’ideari de centre que s’inclou dins del Projecte Educatiu per tal de poder entendre quina és la filosofia de l’institut, quins són els seus principis pedagògics i quina és la seva organització.











Realitzaré el Pràcticum II en un centre d’Educació Secundària de Prats de Lluçanès, anomenat IES Castell del Quer. Aquest centre forma part de la xarxa d’instituts d’Educació Secundària de la Generalitat de Catalunya. 
És un institut petit, situat en una zona rural, Prats de Lluçanès. Un centre de dues línies d’ESO i Batxillerat, té poc més de 400 alumnes i hi treballen unes 40 persones (professors, personal administratiu, vetlladores, serveis (bus i menjador)). Es troba situat al municipi de Prats de Lluçanès, Osona, però atén alumnat de tots els pobles del costat.  
El centre disposa d’unes instal·lacions força adequades, hi ha una entrada gran on hi trobem consergeria, la sala de mestres, administració i els despatxos de l’equip directiu. Les diferents aules es distribueixen en tres pisos i un soterrani, també hi ha dues cargoleres que complementen l’edifici, donat que no hi ha suficient espai. Per a portar a terme l’educació física s’utilitzen les instal·lacions esportives municipals (pavelló, camp de futbol i pistes de tennis) que es troben just al costat de l’edifici. Els patis són grans i hi podem trobar un hort ecològic que cultiven diversos cursos i que també és emprat com a recurs educatiu per als discents amb més dificultats. Pel què fa als espais de reforç psicopedagògic: hi ha una petita aula on es fan els reforços de grups petits i individuals que és l’espai on es desa tot el material, on podem trobar gran quantitat de recursos (bibliogràfics, pedagògics, ...). Tot i que majoritàriament s’intervé dins de les aules ordinàries.  
Realment és un centre que treballa cooperativament entre els diversos professionals que intervenen coordinats per l’equip directiu del centre.
Actualment al centre hi treballen 2 psicopedagogues (1 a temps complet i l’altra parcial ja que forma part de l’equip directiu del centre). La meva tutora externa és la psicopedagoga a temps complet, la Judit.
El centre dóna resposta a les necessitats dels seus alumnes. El fet que es tracti d’un centre de petites dimensions, que compti amb dues psicopedagogues i una vetlladora, permet poder atendre als alumnes que presenten necessitats més accentuades. Cal dir que malgrat que sigui un centre ubicat en una zona rural i de petites dimensions, atén a una quantitat considerable d’alumnes amb necessitats educatives derivades de problemes cognitius, emocionals i físics.
Al centre entenen l’alumne com un tot, el tracten de forma global, integral i holística. Per això es propicia la coordinació, el debat i l’intercanvi d’experiències entre els diferents professionals que atenen els alumnes. Així aborden els problemes des d’una òptica multidisciplinària, ja que creuen que la col·laboració activa entre professionals de diversos àmbits és indispensable en la seva feina diària. Només així poden comprendre la situació de l’alumne i de la seva família des d'un punt de vista global i treure el màxim partit dels seus recursos.
La feina dels diversos especialistes es coordina a través de reunions trimestrals de seguiment o avaluació, a partir de les quals es dissenyen les estratègies més eficaces per tractar a cada discent, en funció de les seves característiques i situació actual així com els seus Plans d’Acció (pla de treball) tenint en compte tant els punts febles (punts que caldrà treballar en profunditat) com el punts forts (punts sobre els que ens podrem recolzar per aconseguir els objectius fixats). En aquestes reunions hi participen tots els professionals que intervenen amb l’alumne.
Es reuneixen de forma més freqüent la psicopedagoga i la tutora dels infants amb més dificultats per anar redissenyant i reconduint el Pla Individualitzat d’aquests alumnes.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada