El context on duré a
terme les pràctiques es situa en un entorn educatiu formal en tant que la
intervenció psicopedagògica es formalitza en una institució que pretén donar
resposta a la demanda d’elaboració i desenvolupament de plans educatius de
caràcter institucional i que afecta a totes les etapes d’un centre educatiu de
secundària. Així, l’objecte de la intervenció psicopedagògica és millorar els
processos d’aprenentatge i de desenvolupament de les persones, en aquest cas
alumnes, incidint i/o promovent canvis en el context educatiu on aquests
participen, l’institut. Ens trobem davant un context educatiu altament
reglamentat i formalment organitzat ja que es tracta d’un context educatiu
propi de l’escolaritat obligatòria, i on la seva intencionalitat educativa, la
seva sistematicitat i la seva planificació determina, en part, la intervenció
educativa.
A més dels elements
comuns a tots els contextos educatius formals n’hi ha d’altres que ens permeten
diferenciar-los entre si com, la concreció pràctica que efectuen de la seva estructura, organització i funcionament
específics seguint els criteris de cada comunitat escolar. Per això ha estat
necessari revisar l’ideari de centre que s’inclou dins del Projecte Educatiu
per tal de poder entendre quina és la filosofia de l’institut, quins són els
seus principis pedagògics i quina és la seva organització.
Realitzaré el Pràcticum
II en un centre d’Educació Secundària de Prats de Lluçanès, anomenat IES
Castell del Quer. Aquest centre forma part de la xarxa d’instituts d’Educació
Secundària de la
Generalitat de Catalunya.
És un institut petit, situat en una zona rural, Prats de Lluçanès.
Un centre de dues línies d’ESO i Batxillerat, té poc més de 400 alumnes i hi
treballen unes 40 persones (professors, personal administratiu, vetlladores,
serveis (bus i menjador)). Es troba situat al municipi de Prats de Lluçanès,
Osona, però atén alumnat de tots els pobles del costat.
El centre disposa d’unes
instal·lacions força adequades, hi ha una entrada gran on hi trobem
consergeria, la sala de mestres, administració i els despatxos de l’equip
directiu. Les diferents aules es distribueixen en tres pisos i un soterrani,
també hi ha dues cargoleres que complementen l’edifici, donat que no hi ha
suficient espai. Per a portar a terme l’educació física s’utilitzen les
instal·lacions esportives municipals (pavelló, camp de futbol i pistes de
tennis) que es troben just al costat de l’edifici. Els patis són grans i hi
podem trobar un hort ecològic que cultiven diversos cursos i que també és
emprat com a recurs educatiu per als discents amb més dificultats. Pel què fa
als espais de reforç psicopedagògic: hi ha una petita aula on es fan els
reforços de grups petits i individuals que és l’espai on es desa tot el
material, on podem trobar gran quantitat de recursos (bibliogràfics,
pedagògics, ...). Tot i que majoritàriament s’intervé dins de les aules
ordinàries.
Realment és un centre que
treballa cooperativament entre els diversos professionals que intervenen
coordinats per l’equip directiu del centre.
Actualment al centre hi
treballen 2 psicopedagogues (1 a
temps complet i l’altra parcial ja que forma part de l’equip directiu del
centre). La meva tutora externa és la psicopedagoga a temps complet, la Judit.
El centre dóna resposta a
les necessitats dels seus alumnes. El fet que es tracti d’un centre de petites
dimensions, que compti amb dues psicopedagogues i una vetlladora, permet
poder atendre als alumnes que presenten necessitats més accentuades. Cal dir
que malgrat que sigui un centre ubicat en una zona rural i de petites
dimensions, atén a una quantitat considerable d’alumnes amb necessitats
educatives derivades de problemes cognitius, emocionals i físics.
Al centre entenen l’alumne
com un tot, el tracten de forma global, integral i holística. Per això es propicia la coordinació, el debat
i l’intercanvi d’experiències entre els diferents professionals que atenen els
alumnes. Així aborden els problemes des d’una òptica multidisciplinària, ja que
creuen que la col·laboració activa entre professionals de diversos àmbits és
indispensable en la seva feina diària. Només així poden comprendre la situació de
l’alumne i de la seva família des d'un punt de vista global i treure el màxim
partit dels seus recursos.
La feina dels diversos
especialistes es coordina a través de reunions trimestrals de seguiment o
avaluació, a partir de les quals es dissenyen les estratègies més eficaces per
tractar a cada discent, en funció de les seves característiques i situació
actual així com els seus Plans d’Acció (pla de treball) tenint en compte tant
els punts febles (punts que caldrà treballar en profunditat) com el punts forts
(punts sobre els que ens podrem recolzar per aconseguir els objectius fixats).
En aquestes reunions hi participen tots els professionals que intervenen amb
l’alumne.
Es reuneixen de forma més
freqüent la psicopedagoga i la tutora dels infants amb més dificultats per anar
redissenyant i reconduint el Pla Individualitzat d’aquests alumnes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada