divendres, 4 d’octubre del 2013

Tasques de la psicopedagoga al centre



Les tasques de la psicopedagoga s’estructuren entorn de dos eixos, el relacionat amb la planificació de les tasques de caràcter més institucional (recollida d’informació, elaboració de PI, PAT, ...) i el que es refereix a aspectes més concrets determinats per les necessitats pròpies del centre educatiu (atencions en petit grup, individualitzades, assessoraments, suport tècnic al professorat, assessorament a les famílies, ...).
Per tal de dur a terme actuacions de tipus més estratègic i que no estan previstes abans, degut a què es donen en un moment puntual del curs, s’utilitza el full de demanda, propi dels models educatius d’avaluació psicopedagògica que proposen Montón i Redó (1996): procés d’avaluació en el context a partir del full de demanda, un protocol a seguir que permet identificar els principals actors que intervenen en el desenvolupament del problema (professors, equip directiu, famílies i/o els mateixos alumnes), tot i que majoritàriament es detecten les necessitats a la sessió d’avaluació trimestral i és a partir d’aquí que es reorganitzen els recursos.
Un cop fet això es valora la demanda conjuntament, es prenen els primers acords, s’elabora un pla d’actuació, es determinen quins seran els principals agents que hi intervindran i es proporciona un guió per a facilitar la comunicació i valoració de totes les actuacions dutes a terme així com el seguiment de l’evolució dels alumnes.
Per tal de donar continuïtat al procés d’intervenció s’han creat espais de debat i reflexió per departaments (un cop al trimestre) i en claustre (a final de curs). En aquests espais de reflexió també hi intervenen els agents externs, en aquest cas EAP i SS municipals.
En general ens trobem davant una comunitat educativa sensibilitzada amb les necessitats educatives del seu alumnat, on s’observa un clima positiu de col·laboració i cooperació entre el professorat, el qual es mostra dinàmic i obert a les propostes. Es promou l’aprenentatge permanent.
El model de col·laboració mútua entre tots els agents implicats suposa que cada professional es responsabilitzi de la concreció del problema, de la concreció i desenvolupament del pla d’acció i de l’avaluació del procés a seguir i dels resultats.
Així doncs, el referent teòric que guia l’actuació de la psicopedagoga és el model d’assessorament educacional constructivista les bases del qual es troben en l'enfocament constructivista del procés d'ensenyament-aprenentatge. Aquest model d'intervenció psicopedagògica es caracteritza per considerar que la finalitat de la intervenció psicopedagògica és la zona de desenvolupament institucional (ZDI), la qual segons Vigotsky diríem que és la distància entre el nivell real de desenvolupament del centre, determinat per la capacitat de resoldre independentment el problema objecte de la demanda, i el nivell de desenvolupament potencial, determinat per la resolució del problema amb la col·laboració de l’assessor. A l’IES Castell del Quer es fa amb el suport de les dues psicopedagogues del centre en col·laboració amb  l’EAP i s’actua conjuntament amb els agents educatius per tal que aquestes actuacions siguin significatives per a ells, sempre ajustant la seva acció de manera que se’n compleixin els objectius seguint un enfocament estratègic, així com un procés de presa de  decisions al servei de la consecució dels objectius de la intervenció amb tota la comunitat educativa. Les intervencions que es realitzen s’apropen més a la pràctica preventiva i optimitzadora que no pas a l’aplicació de mesures correctives. Es pretén millorar la pràctica docent i l’aprenentatge dels alumnes amb NE proposant diferents formes d’ajuda i de suport (metodològics i organitzatius) per tal d’oferir una resposta a les necessitats educatives i al procés d’E/A; així mateix es tenen en compte els diferents àmbits d’intervenció considerant el sistema educatiu, el centre, l’aula, el professorat, l’alumnat les famílies i els professionals externs, adoptant, doncs, una perspectiva sistèmica i fomentant el diàleg i l’observació conjunta per tal d’establir una visió i un objectiu comú.

 

Per tal de definir la figura del psicopedagog al centre de pràctiques parlaré de tres elements fonamentals:
a)       La missió
b)       Les finalitats o funcions
c)       Les tasques o activitats

La missió

Missió: Donar una atenció més àmplia a aquells nens i nenes que necessiten una ajuda extra dins el seu entorn escolar i d’aquesta manera millorar el seu rendiment acadèmic. Per això s’elabora un Pla d’Acció (pla de treball) conjuntament amb tots els professionals del centre i s’intervé directament sobre el nen/a, els pares i altres professionals del centre i la comunitat. Aquest reforç es porta sempre que sigui possible dins de l’aula ordinària, tot i que quan es creu oportú es fa en petit grup i en alguns casos en particular es fa de forma individual.
Què fa?  Aplicar el Pla d’Acció dissenyat per a cada cas donant atenció directa tant al nen/a com amb els pares, companys, ...
Sobre què? Intervenció directa sobre el nen/a i el seu entorn.
D'acord amb què? Amb el Pla d’Acció que s’ha dissenyat al centre, després d’una avaluació de l’alumne tenint en compte aspectes curriculars, emocionals, afectius, relacionals, conductuals, d’acord amb la legislació que determina el Departament d’Educació, el Projecte Educatiu i l’ideari propi del centre...
Per tal de... millorar el rendiment acadèmic del nen/a i el seu benestar emocional.
Les finalitats
1. Atenció directa al nen/a. Aquesta atenció es pot dur a terme tant en l’entorn natural (el grup classe al qual pertany) com en un grup de reforç a l’aula d’atenció psicopedagògica, i si s’escau atenció individualitzada. Es treballen diversos aspectes, aquells que fan referència al retard en els aprenentatges i aquells relacionats amb la falta de motivació en els estudis, manca d’hàbits de treball, ...
2. Atenció directa a la família del nen/a. Assessorament a la família per tal de consensuar i unificar criteris d’acció envers les diverses situacions que es van succeint.
3. Suport tècnic a la resta de professorat del centre que atén al nen/a. Periòdicament el psicopedagog s’entrevista amb el/la mestre/a-tutor/a per a consensuar criteris i per a fer-li el traspàs del què està treballant i com. També s’aprofita per donar suport a aquest en tot el que pugui necessitar per a que el nen/a pugui millorar el seu estat dins l’aula i conseqüentment, millorar el seu rendiment acadèmic.
Les funcions i tasques o activitats
Per a poder determinar les funcions m’he basat en les funcions clàssiques que sempre han assumit els orientadors  proposades per Pearsons. A partir d’aquí he pogut realitzar un anàlisi de les tasques que porten a terme les psicopedagogues de l’institut:

FUNCIONS

TASQUES




Diagnòstica
o Avaluadora

-Col·laborar en la detecció de necessitats específiques dels alumnes
-Realitzar avaluació psicològica i pedagògica als alumnes que ho requereixin a nivell individual.
-Col·laborar amb els professors en la detecció i prevenció de problemes d’aprenentatge realitzant  proves col·lectives.
-Proporcionar informació sobre l’avaluació psicopedagògica de l’alumnat i les seves característiques als professors i les famílies.
-Facilitar eines als tutors  per afavorir la relació i col·laboració amb les famílies (en relació a l’avaluació educativa).
-Cooperar amb els tutors en la seva relació amb les famílies.
-Aportar al centre, competència psicopedagògica especialitzada




Informadora

-Assessorar tècnicament als òrgans directius
-Formular propostes a nivell de centre relatives a l’elaboració o modificació del PEC,PCC,PLC
-Coordinar  i aportar informació  relacionada amb l’atenció a la diversitat.
-Elaborar el pla d’activitats anual propi i la memòria de final de curs
-Assessorar al professorat en la planificació d’estratègies organitzatives i didàctiques per a l’atenció de les necessitats educatives de l’alumnat.
-Facilitar informació sobre el món laboral i sortides acadèmiques i professionals
-Orientar a les famílies perquè assumeixin l’educació dels seus fills (assessorament individual o a través de xerrades col·lectives).
-Proporcionar i coordinar els cursos que realitza el professorat
-Col·laborar en les tasques administratives i informar sobre la tramitació de beques
- Proposar activitats de perfeccionament a partir de la investigació educativa .
-Establir pautes d’observació.
-Facilitar als professors la utilització de tècniques instruccionals relatives a hàbits de treball i tècniques d’estudi.
-Orientar als alumnes en el moment de més risc o dificultats.



Educativa Acadèmica
-Assumir la docència que se li encomana
-Realitzar una atenció individualitzada als alumnes amb NE i als alumnes que per situacions personals o socials requereixen una atenció específica.
-Elaborar la proposta de criteris i procediments previstos per a realitzar els programes individualitzats.
-Elaborar  materials i activitats didàctiques adaptades per tal que el professorat disposi dels recursos necessaris per a la participació d’aquests alumnes en activitats de l’aula ordinària.
-Col·laborar de manera directa dins de l’aula juntament amb els professors per tal de facilitar-los estratègies i tècniques instruccionals que permetin dur a terme els programes individualitzats dels alumnes amb NE.
- Participar juntament amb el tutor de 4rt d’ESO en l’orientació  sobre el futur professional  i acadèmic dels alumnes.
-Contribuir a la maduració i desenvolupament personal dels alumnes
- Introduir metodologies didàctiques  innovadores


Presa de decisions
-Coordinar el treball de tutories amb el professorat
-Participar del procés d’avaluació
-Col·laborar en la presa de decisions a nivell de claustre
-Participar i dinamitzar  les reunions setmanals que realitza l’equip docent 
-Ajudar a verbalitzar i fer més objectives les tensions i neguit que comporta la tasca educativa

Organització del procés
-Promoure la coordinació família i escola sobretot en aquells casos més difícils.
-Realitzar la coordinació del centre amb l’entorn social, altres institucions i serveis externs que intervenen en l’atenció a l’alumnat:


1 comentari:

  1. Hola Anna,
    he trobat molt interessant el teu article, treball…sintesi. M'ha servit per reordenar idees.

    ResponElimina