Les tasques de la
psicopedagoga s’estructuren entorn de dos eixos, el relacionat amb la
planificació de les tasques de caràcter més institucional (recollida
d’informació, elaboració de PI, PAT, ...) i el que es refereix a aspectes més
concrets determinats per les necessitats pròpies del centre educatiu (atencions
en petit grup, individualitzades, assessoraments, suport tècnic al professorat,
assessorament a les famílies, ...).
Per tal de dur a terme
actuacions de tipus més estratègic i que no estan previstes abans, degut a què
es donen en un moment puntual del curs, s’utilitza el full de demanda, propi dels models educatius d’avaluació
psicopedagògica que proposen Montón i
Redó (1996): procés d’avaluació en el context a partir del full de demanda,
un protocol a seguir que permet identificar els principals actors que
intervenen en el desenvolupament del problema (professors, equip directiu, famílies
i/o els mateixos alumnes), tot i que majoritàriament es detecten les
necessitats a la sessió d’avaluació trimestral i és a partir d’aquí que es
reorganitzen els recursos.
Un cop fet això es
valora la demanda conjuntament, es prenen els primers acords, s’elabora un pla
d’actuació, es determinen quins seran els principals agents que hi intervindran
i es proporciona un guió per a facilitar la comunicació i valoració de totes
les actuacions dutes a terme així com el seguiment de l’evolució dels alumnes.
Per tal de donar
continuïtat al procés d’intervenció s’han creat espais de debat i reflexió per
departaments (un cop al trimestre) i en claustre (a final de curs). En aquests
espais de reflexió també hi intervenen els agents externs, en aquest cas EAP i
SS municipals.
En general ens trobem
davant una comunitat educativa sensibilitzada amb les necessitats educatives
del seu alumnat, on s’observa un clima positiu de col·laboració i cooperació
entre el professorat, el qual es mostra dinàmic i obert a les propostes. Es
promou l’aprenentatge permanent.
El model de
col·laboració mútua entre tots els agents implicats suposa que cada
professional es responsabilitzi de la concreció del problema, de la concreció i
desenvolupament del pla d’acció i de l’avaluació del procés a seguir i dels
resultats.
Així doncs, el referent
teòric que guia l’actuació de la psicopedagoga és el model d’assessorament
educacional constructivista les bases del qual es troben en l'enfocament
constructivista del procés d'ensenyament-aprenentatge. Aquest model
d'intervenció psicopedagògica es caracteritza per considerar que la finalitat
de la intervenció psicopedagògica és la zona de desenvolupament institucional
(ZDI), la qual segons Vigotsky diríem que és la distància entre el nivell real
de desenvolupament del centre, determinat per la capacitat de resoldre independentment
el problema objecte de la demanda, i el nivell de desenvolupament potencial,
determinat per la resolució del problema amb la col·laboració de l’assessor. A
l’IES Castell del Quer es fa amb el suport de les dues psicopedagogues del
centre en col·laboració amb l’EAP i
s’actua conjuntament amb els agents educatius per tal que aquestes actuacions
siguin significatives per a ells, sempre ajustant la seva acció de manera que
se’n compleixin els objectius seguint un enfocament estratègic, així com un procés
de presa de decisions al servei de la
consecució dels objectius de la intervenció amb tota la comunitat educativa.
Les intervencions que es realitzen s’apropen més a la pràctica preventiva i
optimitzadora que no pas a l’aplicació de mesures correctives. Es pretén millorar la pràctica docent
i l’aprenentatge dels alumnes amb NE proposant diferents formes d’ajuda i de
suport (metodològics i organitzatius) per tal d’oferir una resposta a les
necessitats educatives i al procés d’E/A; així mateix es tenen en compte els
diferents àmbits d’intervenció considerant el sistema
educatiu, el centre, l’aula, el professorat, l’alumnat les famílies i els
professionals externs, adoptant, doncs, una perspectiva sistèmica i fomentant
el diàleg i l’observació conjunta per tal d’establir una visió i un objectiu
comú.

Per
tal de definir la figura del psicopedagog al centre de pràctiques parlaré de tres
elements fonamentals:
a) La missió
b) Les finalitats o funcions
c) Les tasques o activitats
La missió
Missió: Donar una atenció més àmplia
a aquells nens i nenes que necessiten una ajuda extra dins el seu entorn
escolar i d’aquesta manera millorar el seu rendiment acadèmic. Per això
s’elabora un Pla d’Acció (pla de treball) conjuntament amb tots els
professionals del centre i s’intervé directament sobre el nen/a, els pares i altres
professionals del centre i la comunitat. Aquest reforç es porta sempre que
sigui possible dins de l’aula ordinària, tot i que quan es creu oportú es fa en
petit grup i en alguns casos en particular es fa de forma individual.
Què fa? Aplicar el Pla d’Acció dissenyat per a cada
cas donant atenció directa tant al nen/a com amb els pares, companys, ...
Sobre què?
Intervenció directa sobre el nen/a i el seu entorn.
D'acord amb què?
Amb el Pla d’Acció que s’ha dissenyat al centre, després d’una avaluació de
l’alumne tenint en compte aspectes curriculars, emocionals, afectius,
relacionals, conductuals, d’acord amb la legislació que determina el
Departament d’Educació, el Projecte Educatiu i l’ideari propi del centre...
Per tal de...
millorar el rendiment acadèmic del nen/a i el seu benestar emocional.
Les finalitats
1. Atenció directa al nen/a. Aquesta atenció es pot dur a terme tant en l’entorn
natural (el grup classe al qual pertany) com en un grup de reforç a l’aula
d’atenció psicopedagògica, i si s’escau atenció individualitzada. Es treballen
diversos aspectes, aquells que fan referència al retard en els aprenentatges i
aquells relacionats amb la falta de motivació en els estudis, manca d’hàbits de
treball, ...
2. Atenció directa a la família del nen/a. Assessorament a la família per tal de consensuar i
unificar criteris d’acció envers les diverses situacions que es van succeint.
3. Suport tècnic a la resta de professorat del centre que
atén al nen/a. Periòdicament el
psicopedagog s’entrevista amb el/la mestre/a-tutor/a per a consensuar criteris
i per a fer-li el traspàs del què està treballant i com. També s’aprofita per
donar suport a aquest en tot el que pugui necessitar per a que el nen/a pugui
millorar el seu estat dins l’aula i conseqüentment, millorar el seu rendiment acadèmic.
Les funcions i tasques
o activitats
Per a poder determinar les
funcions m’he basat en les funcions clàssiques que sempre han assumit els
orientadors proposades per Pearsons. A
partir d’aquí he pogut realitzar un anàlisi de les tasques que porten a terme
les psicopedagogues de l’institut:
FUNCIONS
|
TASQUES
|
Diagnòstica
o Avaluadora
|
-Col·laborar
en la detecció de necessitats específiques dels alumnes
-Realitzar
avaluació psicològica i pedagògica als alumnes que ho requereixin a nivell
individual.
-Col·laborar
amb els professors en la detecció i prevenció de problemes d’aprenentatge
realitzant proves col·lectives.
-Proporcionar
informació sobre l’avaluació psicopedagògica de l’alumnat i les seves
característiques als professors i les famílies.
-Facilitar
eines als tutors per afavorir la
relació i col·laboració amb les famílies (en relació a l’avaluació
educativa).
-Cooperar
amb els tutors en la seva relació amb les famílies.
-Aportar
al centre, competència psicopedagògica especialitzada
|
Informadora
|
-Assessorar
tècnicament als òrgans directius
-Formular
propostes a nivell de centre relatives a l’elaboració o modificació del
PEC,PCC,PLC
-Coordinar i aportar informació relacionada amb l’atenció a la diversitat.
-Elaborar
el pla d’activitats anual propi i la memòria de final de curs
-Assessorar
al professorat en la planificació d’estratègies organitzatives i didàctiques
per a l’atenció de les necessitats educatives de l’alumnat.
-Facilitar
informació sobre el món laboral i sortides acadèmiques i professionals
-Orientar
a les famílies perquè assumeixin l’educació dels seus fills (assessorament
individual o a través de xerrades col·lectives).
-Proporcionar
i coordinar els cursos que realitza el professorat
-Col·laborar
en les tasques administratives i informar sobre la tramitació de beques
-
Proposar activitats de perfeccionament a partir de la investigació educativa
.
-Establir
pautes d’observació.
-Facilitar
als professors la utilització de tècniques instruccionals relatives a hàbits
de treball i tècniques d’estudi.
-Orientar
als alumnes en el moment de més risc o dificultats.
|
Educativa
Acadèmica
|
-Assumir
la docència que se li encomana
-Realitzar
una atenció individualitzada als alumnes amb NE i als alumnes que per
situacions personals o socials requereixen una atenció específica.
-Elaborar
la proposta de criteris i procediments previstos per a realitzar els
programes individualitzats.
-Elaborar materials i activitats didàctiques
adaptades per tal que el professorat disposi dels recursos necessaris per a
la participació d’aquests alumnes en activitats de l’aula ordinària.
-Col·laborar
de manera directa dins de l’aula juntament amb els professors per tal de
facilitar-los estratègies i tècniques instruccionals que permetin dur a terme
els programes individualitzats dels alumnes amb NE.
-
Participar juntament amb el tutor de 4rt d’ESO en l’orientació sobre el futur professional i acadèmic dels alumnes.
-Contribuir
a la maduració i desenvolupament personal dels alumnes
-
Introduir metodologies didàctiques
innovadores
|
Presa de
decisions
|
-Coordinar
el treball de tutories amb el professorat
-Participar
del procés d’avaluació
-Col·laborar
en la presa de decisions a nivell de claustre
-Participar
i dinamitzar les reunions setmanals
que realitza l’equip docent
-Ajudar
a verbalitzar i fer més objectives les tensions i neguit que comporta la
tasca educativa
|
Organització
del procés
|
-Promoure
la coordinació família i escola sobretot en aquells casos més difícils.
-Realitzar
la coordinació del centre amb l’entorn social, altres institucions i serveis
externs que intervenen en l’atenció a l’alumnat:
|
Hola Anna,
ResponEliminahe trobat molt interessant el teu article, treball…sintesi. M'ha servit per reordenar idees.